Svečanom ceremonijom na kojoj je turski Premijer Redžep Tajip Erdogan pritisnuo taster, 19. Aprila ove godine su zavanično započeli radovi na izgradnji tunela koji će ispod Bosfora povezivati Evropu i Aziju. Ovo će biti ukupno treća direktna kolska veza preko Bosfora računajući ranije izgrađena dva mosta preko Bosfora.

2 Tunel Eurazija - prikaz tunela na mapi sa oznakom vremena kretanja

Nakon izgradnje “Eurazija” tunela, postojeći kapaciteti konstantno rastućeg drumskog saobraćaja između Evrope i Azije, koji danas broji oko 600.000 vozila dnevno, biće uvećan za oko 20%.

Ovo će biti drugi tunel ispod Bosfora. Naime, nedavno je posle više godina izgradnje otvorena Metro linija “Marmari” (Marmary) čiji vozovi saobraćaju kroz tunel sagrađen ispod Bosfora. Izgradnjom tunela “Eurazija” će putovanje između istanbulskih naselja Kazličešme i Goztepe biti skraćeno sa dosadašnjih 100 minuta trajektom ili nekim od mostova, na samo 15 minuta vožnje kroz tunel.

3 Tunel Eurazija - prikaz načina kopanja tunela

Tunel će biti bušen upotrebom gigantske automatske mašine za bušenje TBM (Tunnel Boring Machine) tipa “Herrenknecht Mixshield” koju je razvila i proizvela nemačka kompanija “Herrenknecht”. Sama mašina je dugačka oko 120 metara i bušiće tunel prečnika 13,6 metara koji će potom automatski biti oblagan odgovarajućim prefabrikovanim betonskim elementima. Ovisno od geologije terena na koji će mašina nailaziti tokom bušenja, pretpostavlja se da će dnevno bušiti 8-10 metara.

4 Presek kroz budući tunel - Tunel se sastoji od nekoliko nivoa

Inače, tunel je projektovan tako da će se sastojati od jedne cevi unutrašnjeg prečnika 12 metara kroz koju će na nekoliko nivoa biti izgrađene saobraćajne trake odnosno servisni kanali i prostor za hitne slučajeve. Sam tunel će biti dugačak oko 5,4 km i biće građen na dubini od oko 100 metara ispod bosfora. Dužina svih pristupnih saobraćajnica koje će biti izgrađene u sklopu projekta tunela će biti oko 14,6km.

1 Tunel Eurazija - prikaz tunela na mapi

Nakon izgradnje tunela, tunelom će moći saobraćati isključivo manja putnička vozila odnosno automobili i minibusevi.

Po rečima turskog premijera, tunel će biti kompletiran tokom 2016. godine nakon čega će uslediti uređenje pristupnih saobraćajnica. Projektovana cena tunela je oko 1,24 milijardi dolara.

ZoranR

Lokacija tunela na Gmapi

Izvori: Građevinarstvo, Unikredit banka, Wikipedia