8 izvanrednih napuštenih građevina

Tokom istorije ekonomskih promena, katastrofa, promene režima i potpuna nesposobnost prouzrokovale su evakuaciju impresivnih arhitektonskih konstrukcija. Od eksplozije 1986. godine u Černobilju, koja je regiju tadašnjeg Sovjetskog saveza učinila nepodesnim za stanovanje, do Amerike i njene brojne železničke stanice koje su postale suvišne nakon opadanja potrebe javnog prevoza, pokazuje da istorija napuštanja arhitekture dotiče sve kulture. Bez redovnog održavanja, objekti se pogoršavaju ostavljajući iza sebe duhove prošlosti. U daljem tekstu možete pogledati 8 napuštenih građevina.

1.Buzludža, Bugarska

Ovaj bugarski spomenik po nadimku ˝Bugarski NLO˝ sagrađen je u doba komunizma, a podigla ga je bugarska armija između 1974. i 1981. godine. Zaobljena kontrukcija imala je veliki prostor za sedenje koji je služio kao prostor za proslave i državne funcije. Unutrašnjost prostorije bila je usredsređena na murale koji su slavili Marksa i Lenjina. Međutim, 1989. godine, nakon pada komunističke partije na čelu sa Teodorom Živkovom, zgrada je pala u loše stanje. Iako kontrukcija i dalje stoji, konstantan ciklus toplog i hladnog vremena istočne Evrope prouzrokovao je velike rupe na krovu. Obnova ili rušenje, oba su suviše komplikovani da se preduzmu, tako da objekat i dalje propada na planini.

2.Ostrva Hašima, Japan

Ostrvo Hašima je mali ali gusto razvijeni ugljenokop, na 14km udaljenosti od obale Nagasakija. Ostrvo ima mračnu istoriju, sa velikim brojem rudarskih radova koji su obavljani pod prisilom i u brutalnim uslovima 1930-ih i 1940-ih godina. Međutim, nakon Drugog svetskog rata ova praksa se okončala, a 1959. godine na ostrvu Hašima smešteno je 5200 ljudi, što je po nekim proračunima bilo najgušće naseljeno mesto na svetu. Pošto je industijalizacija Japana prešla sa uglja na naftu tokom druge polovine 20. veka, potražnja za rudarima je brzo pala nakon što su rezerve uglja iscrpljene. Do 1974. godine rad u rudnicima je prestao i ostrvo Hašima je ubrzo napušteno.

3.Monselovo utvrđenje na moru, Velika Britanija

Kako bi se odbranila britanska ostrva od nemačkog Vermahta, inženjer Guy Maunsell predložio je da se bore s mora. Ova ideja ostvarila se tako što su izgrađeni protivavionski stražarski tornjevi koji su bili povezani stazicama i nalazili su se nekoliko milja od kopna na ušću reke Temze. Izgrađeni su 1942. godine a demontirani deceniju kasnije. Imali su relativno kratku, ali ključnu ulogu. Iako je projekat 1958. godine zvanično ostavljen da propadne, ovo morsko utvrđenje se kratko upotrebljavalo za emitovanje necenzurisanih radio emisija krajem 1960-ih godina.

4.Zabavni park Pripjat, Ukrajina

01. Maja 1986. godine trebao je biti obeležen nacionalni praznik Sovjetkom Savezu, nažalost ovom prazniku prethodio je talas nuklearne katastrofe u elektrani Černobil 26. Aprila, nešto manje od nedelju dana pre nego što je planirano otvaranje zabavnog parka Pripjat. Grad je napušten, a veliki točak ringišpila nikada nije poslužio svrsi. Nakon 31 godine on i dalje stoji zarđao, zarastao u korovu i zaleđen u vremenu.

5.Železnička stanica ˝Canfranc˝, Španija

1928. godine, međunarodna železnička stanica ˝Canfranc˝ bila je najveća u Evropi, koja je skoro pola veka služila kao glavna veza između Španije i Francuske. Stanica se 1965. godine koristila čak i kao set za film ˝Doktor Živago˝. Nažalost, 1970. godine voz je iskliznuo iz šina i uništio pristupni most na francuskoj stanici, što je terminal učinilo beskorisnim. Uprkos trenutnom lošem stanju same stanice, podzemni tuneli su i dalje korisni. 2006. godine španski fizičari otvorili su ˝Canfranc Underground Astriparticle Laboratory˝ pod postojećom stanicom. Tunelsko okruženje i postojeća pruga daju zanimljiv i čudan laboratorijski prostor.

6.Glavna železnička stanica u Mičigenu, Sjedinjene Države

Ova veličanstvena železnička stanica, hotel i poslovni objekat otvoren je 1914. godine kao najviša železnička stanica na svetu. Kako je grad ušao u zlatno doba uvođenjem motornih vozila, železnička industija Detroita počela je da slabi. Tokom 1960-ih i 1970-ih godina mesto su progutale međudržavne stanice pa je stanica gubila profitabilne linije. Kada je 1988. godine voz Amtrak napustio stanicu, to je označilo kraj usluge objekta kao putničke stanice. Objekat je 2000. godine korišćen kao železnička stanica za teretni prevoz, što je trajalo svega do 2004. godine kada je stanica napuštena. Uprkos nesigurnoj budućnosti glavne mičigenske železničke stanice, sadašnji vlasnici nedavno su pokrenuli inicijativu za zamenu prozora na objektu.

7. Naselje u Sandžiju, Tajvan

Projekat ˝Sanzhi Pod Houses˝ inicijalno je zamišljen kao serija modularnih vikendica nedaleko od Novog Tajpeja na Tajvanu. Još na samom startu gradnje 1978. godine projekat je bio osujećen, konstantno prekoračujući budžet i rokove. Javnost je kuće smatrala ˝ukletim˝ jer je nekoliko radnika poginulo nakon otvaranja. Ove perspektivne vikendice nikada nisu bile u potpunosti naseljene i neslavno su srušene 2008. godine.

8.Glavna železnička stanica u Bafalu, Sjedinjene Države

˝Buffalo Central Terminal˝ otvoren je 1929. godine i u svoje vreme je opsluživalo i do 200 vozova dnevno. Kako su automobili postajali sve popularniji, stanica je bila prisiljena da se zatvori 1979. godine. Godinama je zgrada ostavljena da propada, sve do nedavno kada je ˝Central Terminal Restoration Corporation˝ kupila terminal u nameri da obnovi stanicu i vrati joj nekadašnju slavu.

Za više detalja o izvornom tekstu, molimo Vas da sledite sledeći link:

Izvor: www.archdaily.com

Prevod i objava: Gabriela David